La aproximativ o ora și jumătate de condus din Bacău prin peisaje deluroase acoperite de zăpadă, păduri și sate, ajungem în satul Stănișești care este reședința comunei Stănișești. O comună alcătuită din nouă sate cu aproximativ 5000 de locuitori, comuna este printre cele mai sărace din județul Bacău.
Colegii Terre des hommes din Bacău au vizitat de nenumărate ori 37 de astfel de comunități rurale din județul Bacău ca să îmbunătățească viața la școală a sute de elevi. Prin proiectul SHINE se fac investiții de infrastrctură în școli și activități de educație non-formală cu elevii. În prima etapă a proiectului, au fost evaluate nevoile de investiții în infrastructură, în beneficiul copiilor, în fiecare dintre comunitățile vizate. Acest proces a presupus realizarea, în perioada iulie – decembrie 2017, a unor serii de întâlniri cu autoritățile locale, grupuri de copii, profesori și părinți, precum și cu alți actori din fiecare dintre cele 37 de comunități (ONG-uri, preoți, cetățeni etc). La finalul întâlnirilor a fost organizată o nouă întâlnire cu reprezentanții comunităților locale împreună cu care au fost decise investițiile cele mai relevante pentru comunitățile lor. Au fot organizate 236 de întâlniri cu aproximativ 2523 participanți dintre care 816 copii și 1707 adulți. Printre investiții se numără amenajarea de grupuri sanitare, construcția terenurilor multi-sport, construirea unor locuri de joacă sau dotarea școlilor cu echipamente identificate de copii (IT, material didactic, mic mobilier).
„Dincolo de investiții, ne dorim să aducem comunitățile împreună. Ne dorim să aflăm părerea copiilor, a părinților, a profesorilor, a reprezentanților instituțiilor locale, ai tuturor membrilor comunităților despre ceea ce cred ei că este important pentru comunitatea lor, astfel încât intervenția noastră să fie în concordanță cu nevoile comunităților. Nu putem face nimic singuri și doar împreună putem schimba lumea copiilor mai puțin norocoși. Sperăm să putem transforma în realitate viziunea noastră despre o lume în care copiii pot crește demn, într-un mediu care-i protejează și care le răspunde nevoilor de dezvoltare”, a declarat Mara Matei, manager proiect, Bacău.
În România aproximativ 44% din populație locuiește în mediu rural. Accesul la educație este scăzut în multe comunități din mediul rural din cauza nivelului de trai scăzut. De asemenea, oportunitățile școlilor de a le oferi elevilor activități variate care să le stârnească interesul și curiozitatea sunt foarte limitate. De cele mai multe ori, școlile din mediul rural nu au nici condițiile propice de studiu, este frig, nu sunt dotate cu toalete și laboratoare iar starea generală a clădirii este în deteriorare.
Școala generală clasele I – XVIII din Stănișești a fost renovată recent, iar doamna directoare a avut grijă să creeze un spațiu prietenos pentru elevi. Pe pereți sunt agățate hărți, fotografii, diplome, în unele clase atârnă de tavan floricele și fluturași decupați din hârtie. Terre des hommes a mobilat cu mobilă nouă sau a restaurat mobila veche pentru mai multe clase din școala din Stănișești.
„Copiii care au fost implicați în întâlnirile consultative au spus că le-a plăcut foarte mult să fie implicați în deciziile care țin de clasa lor și că le pare rău că nu au băncile verzi totuși așa cum propuseseră. Echipa proiectului SHINE reușește să implementeze aproximativ 80% din viziunile elevilor.” spune Alina Mirt, facilitator comunitar la Terre des hommes.
Pentru asigurarea sustenabilității, colegii Terre des hommes din Bacău lucrează cu copiii din cele 37 de comunitati și îi ajută să își dezvolte propriile reguli de folosire a investițiilor, îi învață să folosească cu responsabilitate echipmentele, terenurile, locurile de joacă, mobila. Activitățile acestea adună copiii din mai multe clase, de obicei liderii informali ai claselor și sunt organizate jocuri și activități de educație non-formală care îi îndrumă să fie toleranți, să lucreze în echipă și să se accepte unul pe altul fără ceartă.
Câteva dintre jocurile cele mai iubite de copiii din clasa a VII-a de la Școala din Stănișești sunt telefonul fără fir, Poștașul, Salata de fructe, Mima și Prințesa, Samuraiul și Dragonul. Activitatea a fost organizată la cererea doamnei directoare special pentru această clasă în care sunt câteva probleme cu comunicarea și bullying.
„Nimeni nu se ocupă să le stârnească curiozități. Nu au modele pe care să le urmeze.” spune Alina Mirt, facilitator comunitar la Terre des hommes.
Copiii au fost entuziasmați de această activitate pentru că „am jucat multe jocuri, ne-am distrat și am învățat cum să lucrăm mai multe în echipă” spune o elevă a clasei. După fiecare joc copiii vorbesc despre cum s-au simțit, ce le-a plăcut, ce nu le-a păcut și opinii dacă să mai joace sau nu jocul și cu alte ocazii. La sfârșitul activității elevii au venit cu propuneri pentru numele echipelor în care au fost iar cele mai votate nume au fost Războinicii, Faimoșii, Șmecherii, Cei 25 de fantastici, Micii Juniori.
Tot pentru asigurarea sustenabilității urmează să se organizeze în fiecare comunitate câte un „Integrity Club” unde copiii vor învăța să folosească un instrument numit Development Check pe care îl vor putea folosi pentru a transmite feed-back în timp real despre starea investițiilor, dacă au sau nu acces la acestea sau dacă școlile/primăriile au reparat eventualele defecțiuni.
Proiectul este finanțat de Fundația Botnar și este implementat în județul Bacău, România.